Het is altijd een ‘geruststelling’ wanneer men een ongeluk heeft en er zijn derden in de buurt. Deze kunnen – indien nodig – de hulpdiensten bellen en de eerste zorgen verlenen.
Veel medewerkers van dienstencheques werken echter alleen, in het huis van hun klant. Ook hen kan een ongeluk overkomen. Hoe kunnen ze omgaan met de klassieke huis-, tuin- en keukenongevallen?
Doelstelling
De deelnemers leren zichzelf behelpen wanneer zij op de werkvloer een ongeluk krijgen. Zij krijgen individuele handreikingen bij verwondingen die zijzelf kunnen oplopen.
Inhoud
- Individuele handreikingen bij allerlei mogelijke ongelukken, zoals
- een spat van een (chemisch) product in de ogen
- een zware stoel die op de dikke teen belandt
- een lelijke snijwonde in de vinger tijdens het versnijden van groenten
- het verzwikken van een voet op de trap terwijl de stofzuiger naar een andere verdieping wordt gebracht
- het uitglijden op een natte terrasvloer die wordt geschrobd
- Wat te doen, wat niet te doen?
- Grondbeginselen inzake wondzorg en verbandleer
- verbandmateriaal
- verbandtechnieken
- De juiste manier van optreden bij ernstige ongelukken
- hoe op een correcte manier alarm slaan?
- hoe de hulpdiensten verwittigen, indien nodig?
Het spreekt voor zich dat het aangeleerde niet alleen nuttig is voor de poetshulp zelf, maar ook toepasbaar is op een thuiszijnde klant aan wie iets gelijkaardigs overkomt.