Heel vaak zijn personen, werkzaam in het dienstenchequesysteem, weinig of niet ingelicht over een klant die een overdraagbare aandoening – in de brede zin van het woord – heeft.
Bovendien werken ze vaak met beperkte praktische middelen en ook de hygiëne van de leefomgeving van de klant laat al eens te wensen over.
Is de angst om besmet te raken, die leeft bij sommige dienstencheque-poetshulpen, gerechtvaardigd? Hoe alert moeten zij zijn?
Doelstelling
Een gezonde alertheid opbouwen tegen het gevaar van mogelijke besmettingen.
Leren omgaan met deze alertheid.
Inhoud
- Wat is een infectieziekte: de verschillende micro-organismen, de overdracht, bescherming.
- Pretparken voor micro-organismen: het huis van de cliënt, de hygiëne van de cliënt en de eigen hygiëne.
- De risico’s bij de meest voorkomende infectieziekten.
- Hoe de kans op besmetting van zichzelf, de eigen achterban én van de volgende cliënt, verminderen.
- Het eigen verdedigingssysteem en bijkomende hulpmiddelen om zich te wapenen tegen de micro-organismen.