“Thuiskomen in de opvang”

De eerste stap naar de kinderopvang is behoorlijk ingrijpend voor zowel ouder als kind. In de eerste dagen wordt er een brug gebouwd tussen thuis en opvang, waar alle partijen zich goed bij voelen. Een degelijke wenperiode vormt hiervan de basis. Doelstelling De deelnemers kennen het belang van ‘wennen’.Zij hebben concrete ideeën van aanpak. Inhoud […]

(Besmettelijke) kinderziekten

Op het vlak van de volksgezondheid is de laatste decennia een enorme vooruitgang geboekt. Ondanks vaccinaties tegen vele kinderziekten, is geen enkele kinderziekte volledig onschadelijk en blijft waakzaamheid geboden.Juist binnen de kinderopvang zien we de eerste signalen van deze gezondheidsproblematiek. Deze vorming helpt om te weten waar men het gezond verstand kan laten spreken of […]

Levensreddend handelen bij kinderen (met geldig attest)

Wanneer er zich een noodsituatie met een kind voordoet, moet men in staat zijn de juiste (levensreddende) handelingen te stellen in afwachting van de komst van de hulpdiensten. Doelstelling De deelnemers kunnen een doeltreffende aanpak verzekeren bij levensbedreigende situaties.De deelnemers kunnen baby’s, peuters en kinderen reanimeren conform de richtlijnen van de Europese en Belgische Reanimatie […]

Eerste hulp bij kinderongevallen

Kinderen en ongevallen: je denkt er liefst niet aan. Toch weet iedereen die met kinderen werkt of omgaat dat kleine ongevallen soms niet te vermijden zijn.Het is dan goed om te weten wat te doen. Doelstelling Zelfvertrouwen ontwikkelen via inzicht en kennis, om in geval van nood de “eerste hulp” te bieden. Weten wat men […]

Hygiëne in de keuken-HACCP

Als er één plaats is waar bacteriën zich naar hartenlust kunnen vermenigvuldigen, dan is het wel de keuken. Deze is een ongelofelijke voedingsbodem voor ongewenste “gasten”, terwijl wij denken dat we toch hygiënisch werken.Bij volwassenen zal het allemaal wel loslopen, maar bij kleine kinderen is extra opletten de boodschap. Doelstelling De deelnemers leren hoe ze […]

Gezellig tafelen in de kinderopvang

In elk kinderopvanginitiatief zijn er dagelijks minstens 2 à 3 eetmomenten. Het loont dan ook de moeite om de eetmomenten onder de loep te nemen. Een maaltijd heeft verschillende functies die elkaar beïnvloeden. In deze vorming komt de voorbereiding, het verloop en de afronding van de maaltijd aan bod met als doel de functies in […]

Als etenstijd een drama wordt

Eten is zo’n dagelijkse bezigheid dat wij er nauwelijks bij stilstaan. Onterecht, want problematisch eetgedrag komt steeds meer voor, ook bij kinderen!Een gezonde en evenwichtige én bovendien hygiënisch bereide voeding is de basis voor een gezond leven.Eetgewoonten die men een kind aanleert, bepalen in sterke mate de latere voedingsgewoonte. Of: jong geleerd, is oud gedaan! […]

Kinderen met autistische trekjes

Het duurt soms jaren alvorens er voldoende wetenschappelijke informatie vergaard is rond bepaalde stoornissen. En het duurt vaak nog langer om de stoornis als ziektebeeld erkend te krijgen. Autismespectrumstoornissen behoren nu eindelijk tot de groep van officieel erkende stoornissen. Doelstelling Inzicht verkrijgen in autisme en de denk- en belevingswereld van de autist, om vandaar uit praktisch […]

Nooit moe? Overbeweeglijke kinderen

Bepaalde gedragingen van kleine kinderen, zoals niet stil kunnen zitten, kunnen het geduld van de kindbegeleid(st)ers én de ouders zwaar op proef stellen.Om op moeilijk gedrag op de juiste manier te reageren is kennis nodig van de oorzaken van afwijkend gedrag. Vanuit die kennis kunnen we, in samenspraak met de ouders, het kindje helpen bij […]

(H)erken kindermishandeling

Werken met kinderen is prettig en geeft voldoening omdat je bijdraagt aan een gelukkige en evenwichtige kindertijd. Toch kunnen ook wij geconfronteerd worden met verontrustende signalen, die zouden kunnen wijzen op mis(be)handeling.Immers, één op tien kinderen onder de 18 jaar wordt het slachtoffer van geweld, verwaarlozing of misbruik.Hoe alert te reageren op die signalen, is […]

Overgang naar de kleuterschool

De ontwikkelingen in de eerste 3 levensjaren van het kind zijn enorm. Voor wie met kinderen werkt, is het dus belangrijk te weten welke processen zich op lichamelijk en geestelijk gebied voltrekken in deze periode. Doelstelling Weten wat “schoolrijp zijn” is en weten welke “eisen” de kleuterscholen stellen. Inhoud Vaardigheden van een kind van 2,5 […]

Motorische ontwikkeling

De ontwikkelingen in de eerste 3 levensjaren van het kind zijn enorm. Voor wie met kinderen werkt, is het dus belangrijk te weten welke processen zich op lichamelijk en geestelijk gebied voltrekken in deze periode.En wat als een kind afwijkt van het normale ontwikkelingspatroon?Werken vanuit de inclusiegedachte dat niemand mag worden uitgesloten om zijn anders-zijn, […]

Sociale ontwikkeling

De ontwikkelingen in de eerste 3 levensjaren van het kind zijn enorm. Voor wie met kinderen werkt, is het dus belangrijk te weten welke processen zich op lichamelijk en geestelijk gebied voltrekken in deze periode. Doelstelling Het belang van de sociale ontwikkeling leren onderkennen, of hoe je kunnen handhaven binnen een maatschappij. Inhoud Het verloop […]

Gehechtheidrelaties

De ontwikkelingen in de eerste 3 levensjaren van het kind zijn enorm. Voor wie met kinderen werkt, is het dus belangrijk te weten welke processen zich op lichamelijk en geestelijk gebied voltrekken in deze periode. Doelstelling Zich bewust worden van – en inzicht verwerven in – de noodzaak van een goede hechting van een kindje […]

Assertiviteit bij kinderen

Een kind dat blaakt van zelfvertrouwen, de droom van elke ouder. Maar jammer genoeg zit dat bij veel kinderen niet in het ‘standaardpakket’.Mondig zijn, vertrouwen hebben, opkomen voor jezelf, zeggen wat je voelt,…Voor heel wat kinderen is dit niet evident. Niet altijd prettig, maar geen onoverkomelijk probleem! Tijdens deze sessie leren we hoe je samen […]

Pesters, wat doe je eraan?

Pesten blijft een oud zeer en is niet te onderschatten.  Het welzijn van kinderen kan er ernstig onder lijden.Hoe speel je hier als begeleider op in? Jij bent voor kinderen de vertrouwenspersoon en ze verwachten dat je hen ondersteunt. Hoe ga je vanuit deze positie om met pestgedrag? Inhoud Definitie van pesten De partijen en […]

Slaap kindje slaap… of toch niet?

Een vorming rond slaaprituelen, oververmoeide kindjes, slaapliedjes en feestjes in bed.  We bekijken slaappatronen, hoeveelheden slaap en slaaptekorten. Hoe kunnen we dutjes aantrekkelijk maken en die zo vlot mogelijk laten verlopen? 

Karakterkindjes!

Elk kind heeft een ander temperament en karakter. Het ene heeft een kort lontje en uit zijn ongenoegen in schreeuwen. Het andere trekt zich terug en huilt. Je hebt uitgesproken luidruchtige kindjes, aandachtzoekers, boze en koppige kindjes. Karakters zijn enorm uiteenlopend. Elk kind heeft zijn eigen, soms heel uitgesproken karaker. Zorgen voor kinderen met een […]

Overgewicht en obesitas bij kleine kinderen

Eten is zo’n dagelijkse bezigheid dat wij er nauwelijks bij stilstaan. Onterecht, want problematisch eetgedrag komt steeds meer voor, ook bij kinderen!De laatste jaren is het aantal kinderen met overgewicht en obesitas enorm toegegenomen … Belangrijk dus om uit te zoeken hoe dit komt en hoe we dit kunnen voorkomen.Een gezonde en evenwichtige én bovendien […]

Creëer een uitdagende binnenspeelruimte

Een aantrekkelijke speelruimte nodigt uit om te spelen, te ontdekken en te groeien. Voor een kind is deze ruimte zijn kleine biotoop waar hij al spelend zichzelf, de anderen en de wereld leert kennen.Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat deze speelruimte zodanig wordt ingericht/gebruikt zodat een kind hier optimaal van geniet ?We doen […]

Wondverzorging bij kinderen

Kinderen worden groot met ‘blutsen en builen’…, maar ook met wondjes.In het bijzonder in de opvang waar ze met meerdere bijeen vertoeven. Het ene kindje loopt al eens het andere omver. Er kunnen ook bijters en krabbers tussen zitten. Het kan haast niet anders dat er zo nu en dan kindjes gewond raken.En dan komt […]

Samenwerken met een stagiaire. Last of zegen?

De meningen over het samenwerken met stagiaires lopen vaak uiteen. Voor de ene zijn ze een blok aan het been, voor de andere een dankbare hulp. Vaak zijn werknemers die een stagiaire onder hun vleugels krijgen niet op de hoogte van wat men van de stagiaire kan/mag verwachten. Eens stilstaan bij het opleidingsniveau, de leeftijd, […]

Feedback geven aan collega’s, hoe doe je dat?

Niets is moeilijker dan je oprechte mening geven over het werk of de houding van je eigen collega’s. Er zijn vaak kleine dingen waar je het niet mee eens bent die, wanneer ze niet uitgesproken worden, tot grote frustraties kunnen leiden. … Praten is dan nodig … Het geven van feedback zorgt voor goede werkrelaties […]

Omgaan met conflicten

Het is niet altijd gemakkelijk om de juiste professionele ‘werkrelatie’ of werkvorm te vinden waarbij de belangen van alle betrokken partijen worden bewaakt. Vooral wanneer er meningsverschillen of conflicten ontstaan, is het belangrijk om inzicht te hebben in het eigen beroepsmatig functioneren naar ouders, collega’s en andere betrokkenen toe. Doelstelling Inzicht krijgen in conflictstijlen om […]

Rugsparend werken binnen de kinderopvang

In de sector van de kinderopvang zijn rugklachten een werkgebonden aandoening. Hier kunnen rugklachten worden voorkomen indien kinderbegeleid(st)ers zich rugbesparende technieken eigen maken. Deze vorming laat de deelnemers toe om hun lichaamshouding in vraag te stellen, laat hen zien hoe klachten ontstaan en hoe ze doeltreffend kunnen worden voorkomen. Doelstelling Voorkomen van werk gerelateerde rugklachten […]

Lachen, een gezond werkinstrument

Lachen is goed voor lichaam en geest. Toch doen we het steeds minder vaak.De kindbegeleid(st)er of onthaalouder die lachen als communicatiemiddel gebruikt, weet dat dit heel veel kan veranderen in de relatie tussen zorgverlener en cliënt. Doelstelling Lachen en het gebruik van humor leren toepassen op het geschikte moment.De weldaden van lachen en humor leren […]

Omgaan met kritiek

Kennis en vaardigheden rond verzorgende taken volstaan niet langer als enige beoordelingscriteria voor personen, werkzaam in de kinderopvang. Ook beroepshouding en sociale vaardigheden worden toegevoegd aan de lijst van competenties van kindbegeleid(st)ers en onthaalouders. Het is niet alleen van belang wat ze doen, maar ook hoe zij het doen in relatie met anderen. Omgaan met […]

Zelfzorg en veerkracht in tijden van corona

Plots werden we wakker in een nieuwe wereld. Met een hoofd vol vragen, onzekerheden en angsten gingen we terug aan de slag. Maar werken in deze onzekere situatie weegt zwaar door. Daarom is het nu cruciaal om niet enkel lichamelijk maar ook geestelijk gezond te blijven! Goed zorgen voor jezelf geeft je de nodige energie […]

Zelfzorg: de basis van een gezonde levenslust

‘Zorgen voor’ impliceert niet enkel zorgen voor een ander, maar ook zorgen voor jezelf …Dag in dag uit zorgen voor anderen kruipt niet in de koude kleren. Maar om goed te doen voor anderen moet je in de eerste plaats goed zijn voor jezelf. Op tijd en stond de nodige aandacht aan jezelf schenken is […]

Sta sterk in je schoenen!

Hoe wapen ik mezelf tegen neerbuigend gedrag? Al dan niet bewust worden er soms door ouders of collega’s neerbuigende opmerkingen gemaakt. Niet iedereen staat sterk genoeg in zijn schoenen om zich daartegen te verweren of weet hoe hij/zij dit moet kaderen. Vaak worden zulke opmerkingen mee naar huis genomen en heeft het invloed op de […]

Communiceren met familieleden

Kinderbegeleid(st)ers werken niet enkel met het kind maar ook met de familieleden. Zorgen voor een kind impliceert een relatie opbouwen met diens familie.Vaak blijkt dit een moeilijke samenwerking. De wensen of verwachtingen van de familie komen niet altijd overeen met de waarden en normen van de instelling of van de kinderbegeleid(st)er.In deze vorming leren we […]

Helpen ja, … maar waar ligt de grens

Ouders stellen steeds hogere eisen in verband met de opvoeding en het grootbrengen van hun kind. Voor kinderverzorgsters wordt de lat steeds hoger gelegd. Ouders willen dat hun kindje leert stappen in het kinderdagverblijf, zelfstandig leert eten, zindelijk wordt …en creëren zo hoge verwachtingen bij de kinderbegeleid(st)ers.Een gevolg van onze maatschappij onder tijdsdruk?Toch mogen we […]

Mijn job, mijn trots!

De kans dat je een negatieve kijk op jezelf en je job gaat ontwikkelen, is groter als de reacties van anderen een negatieve ondertoon hebben.Een nuchtere (rationele) waardering van je werk, kan je beroepstrots ondersteunen, waardoor je (weer) plezier hebt in je job. Doelstelling Inzicht krijgen in de betekenis, de meerwaarde van het werk voor: […]

Burn-out? Burn-in!

Vaak wordt een burn-out geassocieerd met stress, overspannenheid, depressie.Toch is burn-out hiervoor geen synoniem. Wel is het zo dat een burn-out en een depressie of overspannenheid dezelfde symptomen oproepen.Bij een burn-out is de belasting echter zo groot, dat enkel het houden van een rustperiode niet meer voldoende is om een evenwicht te vinden.Met een goed […]

Het ABC van de communicatie

Succesvolle communicatie ontstaat wanneer het verschil, tussen wat door de ene persoon wordt bedoeld en wat door de andere persoon wordt geïnterpreteerd, zo klein mogelijk is.Het verkleint de kans op misverstanden en zorgt voor een goede relatie tussen collega’s, de ouders en de kinderbegeleid(st)ers. Doelstelling De deelnemers leren de basisvaardigheden van de communicatie, om alzo […]

Geweldloos communiceren

Bij geweldloos communiceren, vertrekken we vanuit het gelijkwaardigheidsprincipe. Zowel ouder/opvoeder als kind zijn evenwaardige gesprekspartners en staan open voor elkaars behoeften en gevoelens. Communiceren wordt niet gezien als een wedstrijd, er zijn geen winnaars of verliezers. De nadruk ligt hier op het creëren van een verbinding tussen de gesprekpartners doordat ieder, zonder te oordelen, zijn […]

Beroepsgeheim, privacy en sociale media

Horen, zien en zwijgen is het veel gehoorde motto als er over beroepsgeheim wordt gesproken. Toch is het vaak zwaar voor professionele zorgverleners om alle vertrouwelijke informatie die hen wordt toegeschoven, alleen te verwerken. Maar kan en mag je wel praten over zaken die jou zijn toevertrouwd? Wat zegt de wet hierover? En wat betekent […]

Werken met verticale groepen van nul tot drie jaar

Doelstelling Samen met alle medewerkers de mogelijkheden en de beperkingen van deze werkvorm onderzoeken binnen het eigen kinderdagverblijf om vandaar uit tot een zo optimaal mogelijk werksysteem met verticale groepen te komen. Inhoud Inzicht verwerven in de voor- en nadelen van het werken in verticale en horizontale groepssystemen voor de kinderen en de organisatie. Bewustwording […]