Het is altijd een ‘geruststelling’ wanneer men een ongeluk heeft en er zijn derden in de buurt. Deze kunnen – indien nodig – de hulpdiensten bellen en de eerste zorgen verlenen.
Veel medewerkers van dienstencheques werken echter alleen in het huis van hun cliënt. Ook hen kan een ongeluk overkomen. Hoe kunnen ze omgaan met de klassieke huis-tuin- en keukenongevallen?
Doelstelling
De deelnemers leren zichzelf behelpen wanneer zij op de werkvloer een ongeluk krijgen. Zij krijgen individuele handreikingen bij verwondingen die zijzelf kunnen oplopen.
Inhoud
Deze interactieve vorming is – naast een beetje theorie – vooral praktijkgericht
Het interactieve praktijkgedeelte omvat:
- individuele handreikingen:
- ik krijg een product in mijn ogen, of ik krijg een zware stoel op mijn teen
- ik snij in mijn vinger tijdens het koken, wat moet ik doen bij een keukenbrand
- ik verzwik mijn voet op de trap, of ik glijd uit op de terrasvloer, die ik aan het schrobben ben
- ik word onwel van een kuisproduct wanneer ik de onderste keukenkasten uitkuis
- Wat mag ik wel doen, wat mag ik niet doen?
- een stukje eenvoudige wondzorg
- hoe bind ik mijn vinger in zonder hulp
- hoe verzorg ik mijn voet helemaal allee
- Hoe moet ik het alleen doen?
Het stukje noodzakelijke theorie:
- hoe sla ik op een correcte manier alarm?
- hoe verwittig ik de hulpdiensten, indien nodig?
Het spreekt voor zich dat het aangeleerde ook nuttig is voor een thuiszijnde klant die iets gelijkaardigs overkomt.